OVERSIGT: HVILKE LADEKABLER FINDES DER?

El- og plug-in hybridbiler leveres altid med et ladekabel eller et nødkabel, uanset om du leaser eller køber bilen. Hvilket stik, der følger med bilen afhænger af bilens type samt specifikationer. Vi gennemgår her de forskellige typer ladestik.

DER FINDES TRE TYPER LADESTIK

 

  • Nødkabel (husholdningsstik)
  • Type 2-ladestik
  • CCS-Combo ladestik
  • CHAdeMo ladestik

WISMO anbefaler altid at tjekke bilens tekniske specifikationer for oplysninger omkring hvilket stik, der skal bruges til opladning af bilen. Du kan finde din nye elektriske bil på vores shop. Vil du gerne vide mere omkring de enkelte stiktyper, så læs videre nedenfor.

Hvad er et nødkabel?

 

Nødkablet, også kaldet mormorkablet, har fået sit navn, fordi det er det kabel, du bruger, når du besøger mormor, som ikke lige har installeret en ladeboks. Det er dog vigtigt at huske, at dette kabel er en nødløsning, også selvom det nogle gange er det eneste, der følger med din elbil eller plug-in hybrid. Kablet har et type 2-stik til bilen i den ene ende, og et der passer til en normal stikkontakt i den anden. Det er udstyret med en styreboks, kaldet ICBB, som overvåger opladningen og temperaturen. På nogle kabler kan man regulere ladeeffekten fra 6-16 ampere eller op til 2,3 kW.

 

Vær dog opmærksom på, at Sikkerhedsstyrelsen ikke anbefaler, at man lader med over 6 ampere eller i mere end to timer med et nødkabel. Særligt i ældre elinstallationer kan der være risiko for brand, da de ikke er dimensioneret til at håndtere så stor en belastning gennem længere tid

Hvad er et type 2-ladestik?

 

Type 2-stikket er det mest udbredte ladestik og er blevet et EU-krav. Det betyder at alle nye elektriske biler, solgt i Europa, skal være udstyret med et type 2-ladestik. Det er det stik, du bruger, når du skal oplade på ladestandere inde i byen eller på din egen hjemmeladeboks. Tidligere var der et såkaldt Type 1-ladestik, som blev brugt meget på det amerikanske og asiatiske marked, men det er udfaset og leveres ikke længere til nye elektriske biler.

 

Begge ladestik forsyner bilen med vekselstrøm (AC), men den store forskel på de to stiktyper ligger i antallet af faser, de kan oplade med. Et type 2-ladestik har mulighed for at lade med 3 faser, hvorimod type 1-ladestikket kun kan oplade med 1 fase.

 

Elnettet i Danmark fungerer med 3 faser, hvilket i overført betydning kan ses som en vej med tre baner: Lades der med 3 faser, benytter du alle tre ladebaner og du får dermed fuld effekt af energien. Lader du derimod kun med 1 fase, benyttes kun én ladebane, hvilket resulterer i, at du kun udnytter en tredjedel af energien, og dermed oplades bilen langsommere.

Hvad er et CCS-Combo ladestik

 

CCS står for Combined Charging System og er et nyere ladestik, der kombinerer et type 2-ladestik med ekstra kontakter, hvilet muliggør ladning med jævnstrøm (DC) – altså hurtigladning. Dermed kombineres AC- og DC-ladning i ét stik.

 

Den øverste del af CCS-ladestikket er identisk med det normale Type 2-ladestik, som lader med vekselstrøm (AC), mens de to nederste kontakter muliggør ladning med jævnstrøm (DC).

Det er det ladestik på markedet, som lader din elektriske bil hurtigst, og det er dermed det ladestik, du ser på hurtig- og lynladestationerne i Danmark.

 

Stikket er lige nu EU’s standardstik for hurtig- og lynladere.

Hvad er et CHAdeMo ladestik

 

CHAdeMo-ladestikket er endnu et ladestik til hurtigladning, men benyttes oftest kun til ældre elbiler på det asiatiske marked, da CCS-Combo-ladestikket er det foretrukne ladestik for hurtigladere i EU. De fleste nyere asiatiske elbiler benytter i dag CCS-ladestikket. Derfor findes CHAdeMo-stikket typisk kun på ældre ladestandere.

BYG DIN ELEKTRISKE BIL PÅ WISMO SHOP

BYG DIN ELEKTRISKE BIL PÅ WISMO SHOP

 

Ring til kundeservice

Telefon: + 45 88 53 38 00

Mandag-fredag: 9:00 - 15:30.
Helligdage: Lukket.
Har du brug for hjælp?
Luk