NÅR SIKKERHEDEN SKAL VÆRE I TOP!

NÅR SIKKERHEDEN SKAL VÆRE I TOP!

KENDER DU DE TO TYPER AF SIKKERHED?

Vil du sikre den tryggeste køreoplevelse? Så er det vigtigt,  at du er opmærksom på, om bilen har de nyeste og bedste sikkerhedssystemer, så både du, dine passagerer og andre bilister er beskyttet på bedste vis. Bilens sikkerhedssystemer kan deles op i to kategorier:

PASSIV SIKKERHED

Den passive sikkerhed beskytter bilens passagerer, hvis du skulle blive involveret i en ulykke.

Læs mere her

AKTIV SIKKERHED

Aktive sikkerhedssystemer dækker over de avancerede systemer, der forhindrer en ulykke i at ske.

Læs mere her

HVAD ER PASSIV SIKKERHED?

SKABT FRA FABRIKKEN TIL AT BESKYTTE DIG

Passive sikkerhedssystemer beskytter bilens passagerer ved at mindske sammenstødet og dermed afbøde konsekvenserne af en ulykke.

HVAD ER PASSIV SIKKERHED?

SKABT FRA FABRIKKEN TIL AT BESKYTTE DIG

Passive sikkerhedssystemer beskytter bilens passagerer ved at mindske sammenstødet og dermed afbøde konsekvenserne af en ulykke.

Vi viser nedenfor eksempler på passivt sikkerhedsudstyr.

DEFORMATIONSZONER

Kollisionssikkerheden øges betydeligt takket være bilens deformationszoner, som også kaldes “crumple-zones”. Zonerne er designet til at give efter og absorbere energien ved et sammenstød, hvilket beskytter dig og dine passagerer.

SELESTRAMMERE

Selestrammerne sørger for, at sikkerhedsseler strammes automatisk i tilfælde af en kollision, så fører og passagerer holdes sikkert fast i sædet. Det kræver selvfølgelig, at selen er spændt, hvilket bilens selealarmer hjælper dig med at huske.

ISOFIX BESLAG

Isofix er to beslag, hvor du kan klikke din autostols base fast i bilens karosseri. Tests viser, at autostole monteret med isofix sidder bedre fast og rykker sig ikke løs i tilfælde af en kollision. Vær opmærksom på antallet af sæder med isofix i bilen.

AIRBAGS

De nyeste biler har typisk seks airbags, der beskytter fører og passagerer fra alle vinkler. Der er to airbags foran – en til føreren, der sidder i rattet, og en i den øverste del af frontpanelet der beskytter passagersiden. Derudover har bilen to airbags i siden og to såkaldte gardinairbags, der dækker bilens sideruder. Nogle biler har derudover en knæairbag, der beskytter førerens- samt frontpassagerens ben i tilfælde af et uheld.

HVAD ER AKTIV SIKKERHED?

UDSTYR DER FORHINDRER ULYKKER

Aktivt sikkerhedsudstyr kan forhindre en ulykke i at ske eller i det mindste aktivt hjælpe føreren med at reducere påvirkningen i en ulykkessituation. De aktive sikkerhedssystemer overvåger konstant bilens omgivelser og reagerer med enten blink, lyd eller begge, hvis du befinder dig i en potentielt farlig situation. Reagerer du ikke på alarmen, vil bilens aktive sikkerhedssystemer tage over og forhindre ulykken i at ske.

Her er det aktive sikkerhedsudstyr, som er godt at få med, når du køber ny bil.

 

HVAD ER AKTIVT SIKKERHEDSUDSTYR?

UDSTYR DER FORHINDRER ULYKKER

Aktivt sikkerhedsudstyr kan forhindre en ulykke i at ske eller i det mindste aktivt hjælpe føreren med at reducere påvirkningen i en ulykkessituation. De aktive sikkerhedssystemer overvåger konstant bilens omgivelser og reagerer med enten blink, lyd eller begge, hvis du befinder dig i en potentielt farlig situation. Reagerer du ikke på alarmen, vil bilens aktive sikkerhedssystemer tage over og forhindre ulykken i at ske.

Vi viser nedenfor det aktive sikkerhedsudstyr, som vores kunder kigger efter, når de køber ny bil.

HVAD ER BLIND SPOT ASSISTANT?

En blindvinkelassistent slår til når der skiftes vognbane på flersporede veje. Det er dine øjne i nakken og systemet advarer dig, hvis et køretøj befinder sig i en af de drilske, blinde vinkler, så du kan nå at reagere i tide og dermed undgå en kollision.

HVAD ER LANE ASSIST?

Vejbaneassistenten hjælper dig med at holde bilen i kørebanen. Hvis du begynder at glide ind i den forkerte bane, uden at blinke, giver systemet dig en besked og styrer forsigtigt bilen tilbage i den rigtige kørebane.

HVAD ER SIGN RECOGNITION?

Mens bilen kører, læser et kamera i forruden de forskellige skilte du kører forbi, bl.a. hastighedsskilte. Hastighedsgrænsen vises i det digitale display, så føreren holdes underrettet om gældende grænse.

HVAD ER ADAPTIV FARTPILOT?

Ved hjælp af en radar registreres den forankørende bil, så du automatisk holder den valgte afstand til bilen foran. Bremser den forankørende bil, vil den adaptive fartpilot sørge for at bremse bilen og ligeledes accelerere op igen, når der er plads.

HVAD ER ACTIVE SAFETY BRAKE?

Bilens automatiske nødbremsesystem advarer føreren, hvis der registreres en bil, genstand eller person på vejen foran dig. Hvis du ikke reagerer på alarmen, bremser bilen for dig.

HVAD ER TRÆTHEDSOVERVÅGNING?

Træthedsovervågning analyserer dit kørselsmønster for at se efter tegn på, at føreren begynder at blive træt. Afviger dit kørselsmønster fra det normale, vil systemet give dig en melding om at holde en pause.

SIKKERHEDSTEST – EURO NCAP

SÅDAN VÆLGER DU EN BIL MED HØJ SIKKERHED

Vil du have et pejlemærke at gå efter, når du skal vælge en bil med høj sikkerhed, kan du kigge på bilens resultat fra sikkerhedstesten, foretaget af Euro NCAP. Euro NCAP står for “European New Car Assessment Programme” og har siden 1997 testet sikkerheden i alle nye biler, der kommer på markedet.

Euro NCAP vurderer, hvordan bilmodellen klarer sig inden for fire områder og giver en samlet karakter fra 1 – 5 stjerner.

HVAD SKAL DU VÆRE OPMÆRKSOM PÅ?

Bedømmelsessystemet for sikkerhedstesten udvikler sig konstant i takt med, at ældre teknologier udskiftes med nyere systemer. En sikkerhedsbedømmelse fra 2017 kan dermed ikke sammenlignes med en sikkerhedstest foretaget i 2022, da de to tests ikke har det samme bedømmelsesgrundlag.

Hvis du ønsker en bil, hvor sikkerheden er i top, råder vi dig til at kigge på biler, som er blevet tildelt 4-5 stjerner i sikkerhedstesten samt være opmærksom på teståret.              

 

Et resultat på både 4 og 5 stjerner betyder, at bilen har en god kollisionssikkerhed. Har bilen en del teknologi til at undvige sammenstød, får bilen 4 stjerner og er den veludstyret med avanceret teknologi til at undvige sammenstød, får den 5 stjerner. Antallet af stjerner afhænger derfor af udstyrsniveauet i bilen.

 

RESULTATET AFHÆNGER AF UDSTYRSNIVEAUET

Det er ikke muligt for Euro NCAP at teste alle nye biler, der kommer på markedet og slet ikke alle de udstyrsniveauer, som bilmærkerne tilbyder. Derfor udvælger Euro NCAP den mest solgte udstyrsvariant og kræver, at sikkerhedsudstyret på den testede model er tilgængeligt for alle forbrugere i Europa – og sikkerhedsudstyret skal helst være standardudstyr. Kun sjældne tilfælde tillader Euro NCAP at teste en model med sikkerhedsudstyr, der ikke er standard. Derfor kan du ikke altid regne med antallet af stjerner – det afhænger af den udstyrsvariant, du gerne vil købe.

 

Voksensikkerhed

Vurderingen af hvor sikker bilen er for voksne i bilen, fører såvel som passagerer, er baseret på følgende aspekter:

  • Frontal skæv kollision med en deformerbar barriere, som fx en modkørende bil.
  • Frontal kollision med en fast barriere, som fx en mur.
  • Sidekollision med en deformerbar barriere, fx påkørsel fra siden af anden bil.
  • Pæletest hvor bilen glider sidelæns ind i et fast objekt, fx en lygtepæl.
  • Piskesmældstest hvor man kigger på udformning af sædet og nakkestøtter i forbindelse med deres evne til at forebygge piskesmæld.

Voksnes sikkerhed vægtes 40% af den samlede vurdering.

Barnesikkerhed

Vurderingen af hvor sikker bilen er for børn i autostole, bliver givet på baggrund af tre aspekter:

  • Testen vurderer hvor effektivt autostole fastgøres i bilen, samt giver en bedømmelse af barnets beskyttelse ved en side- eller frontal kollision.
  • Testen vurderer om bilen lever op til gældende standarder for i-Size og Isofix, hvilket øger sikkerheden ved fastgørelse af autostolen.
  • Testen vurderer hvor let det er at installere en autostol i bilen. Bilen belønnes, hvis autostole kan installeres korrekt og nemt på alle brugbare pladser.

Børns sikkerhed i bilen vægter 20% af den samlede vurdering

Fodgængersikkerhed

Vurderingen af hvor stor skade bilen pådrager fodgængere ved kollision med 40 km/t. samt hvor godt bilen beskytter de bløde bilister – både fodgængere og cyklister. Testen vurderer den potentielle skade bilen kan påføre: hovedet, lår og underliv samt nedre ben ved blandt andet at kigge på bilens materialer og hvordan disse giver efter ved en kollision.

Vurderingen kigger derudover på om bilen er udstyret med et automatisk nødbremsesystem. Ved høj hastighed vil nødbremsen ikke kunne undgå en påkørsel, og det er derfor vigtigt at bilen samtidig med systemet har en front der beskytter fodgængeren.

Fodgængeres sikkerhed vægter 20% af den samlede vurdering

Sikkerhedssystemer

Bedømmelsen af bilens sikkerhedssystemer er baseret på om bilen er udstyret med aktivt sikkerhedsudstyr, der øger sikkerheden under kørsel ved at forhindre en kollision i at ske.

Sikkerhedssystemerne inkluderer:

  • Active Emergency Brake – bilens automatiske nødbremsesystem.
  • Selehusker, samt andre aktive sikkerhedssystemer såsom træthedsovervågning, der overvåger føreren og dens kørsel.
  • Fartbegrænsningssystemer som f.eks. sign recognition, der informerer fører om gældende hastighedsgrænse, og adaptiv fartpilot.
  • Vejbaneassistentsystemer som Lane Assist, der korrigerer bilen hvis den begynder at glide over i den forkerte bane.

    Sikkerhedssystemerne vægter 20% af den samlede vurdering

    Klar til at finde din nye bil?

    Ring til kundeservice

    Telefon: + 45 88 53 38 00

    Mandag-fredag: 9:00 - 15:30.
    Helligdage: Lukket.
    Har du brug for hjælp?
    Luk